søndag 17. juli 2011

Ole Bull tull - ULL!

En sak som är ganska annorlunda med Norge jämfört med Sverige är synen på, och användningen av, kläder i ull. Visst har de flesta svenskar mer än en olle. Och visst finns det jättemånga svenskar som är väldigt duktiga på att sticka! Men svenska barn går inte i ullkläder dag ut och dag in som norska barn gör, åtminstone vinterstid.

Jag och några andra invandrarmammor brukar skoja om att ull nästan är som en religion i Norge. Det är inte bara så att barnen går i ull, men ullkläder har också hög status. Något av det finaste man kan ge när någon får barn är en mjuk och härlig body i ull. Allra högst status har hemstickat. Det passar mig alldeles utmärkt, för jag älskar att sticka och favoritmaterialet är just ull. Min son går i ull som om han var fullblodsnorsk!


Om ullkläder är populärt i Norge, så är det ingenting mot Färöarna! Å, så många fina tröjor och mönster, och till och med klänningar! Mataffären i Tvøroyri hade ett fint sortiment av ull och diverse sticktillbehör. De sålde dessutom några jättefina och otroligt billiga hemstickade tröjor till barn! Jag köpte två stycken till min pojk och känner att nu kan hösten bara komma - vi är redo.  

Hemstickade tröjan köpt i mataffären, Tvøroyri.

Och när man trodde att nu kan det inte bli ulligare så kommer man till Island. Wow. Jag vill ta tjänstledigt och bara sticka i flera veckor. Den ollen och den koftan vill jag ha, den vill jag sticka till min son. Jag blir så glad över fint hantverk som man kan använda till vardags och fest.

 Kofta i islandsull.

P.S. Ole Bull, violinist och kompositör, är en av Norges stora musikprofiler från 1800-talet.
Olle = tjukk genser; kofta = strikkejakke.

Text och foto: Karen-Maria Andersson

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar