lørdag 30. juli 2011

Jarl Einar i Kirkwall

M/S Sjøkurs la til kai i Kirkwall på Orknøyene i dag morges. Einar sto opp tidlig og gikk ut på dekk. Stor var hans undring da båten som lå ved kaia hvor vi fortøyde het Einar. En påminnelse om norske aner og innflytelse fra norrøn tid. Det er snart 20 år siden jeg tok mellomfag i historie med fordypning i nettopp vikingtid og tidlig middelalder. Så jeg bør vite. Jeg forsøker å huske noe fra pensum. Med snart 4000 kroner i utgifter på mobilt bredbånd siden vi forlot Stavanger lar jeg være å google. Jeg erindrer svakt flere sentrale personer ved navn Einar som hadde noe med Orknøyene å gjøre. En Torv-Einar på 800-900 tallet som visstnok lærte folket her å bruke torv til brensel. En annen Einar var Jarl Einar Sigurdsson Vrangmunn.

 

Tore, Forbundet KYSTEN

 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar